Myrdalsvannet på Totland til Flåfjellet

Dato: 02.05.17 Kategori: Fjellturer Sted: Fana

Stordalsfjellet og Flåfjellet er kanskje de flotteste toppene i Fana, men det er derimot få som vet om dem. Fra Nesttun kjører du i retning Totland. Det er gratis parkeringsplass langs Myrdalsvannet på nedre Totland/Dyngeland.

Turen begynner på grusvei langs Myrdalsvannet. Etter ca 2 km. tar du av på stien til høyre og følger den opp mot Stordalsfjellet. Når du har kommet litt opp i høyden vil du se at det meste av vegetasjonen er borte. Dette er pga. skogbrannen i 2003. Herfra er stien merket med små steinvarder hele veien opp til toppen. Videre går du ned forbi Fjellklovevatnet. Det kan anbefale å gå forbi vannet på høyre side (motsatt av traseen vist på kart). Deretter kommer du opp på platået til Flåfjellet. Stien her er dårlig, men det er merket med små steinvarder frem til toppvarden på Flåfjellet.

Her får du flott utsikt over Fana, Livarden, Totlandsfjellet, Ulriken, Løvstakken og sydover mot Os og Møsnuken. Det er ingen bok på toppen.

Oppsummering.
Stordalsfjellet (376 moh.)
Flåfjellet (418 moh)
Lengde: ca. 8 km tur/retur
Tid: ca 2-3 timer tur/retur
Gradering: Middels
Sesong: Hele året. Noen bratte partier. Glatt/sleipt enkelte steder.
Parkering: Gratis parkering langs Myrdalsvannet.
Type: Turen kan passe for spreke familier. Noen andre veivalg enn de på kartet kan anbefales.
Veien langs Myrdalsvannet passer perfekt for trilletur.