Lyshornet 405 moh. i Os kommune

Dato: 08.04.18 Kategori: Fjellturer i Hordaland, Os

Dette er kanskje den mest populære fjellturen i Os kommune. Fra Bergen kjører du mot Os til du kommer til rundkjøringen ved Lyssand Bil og Meny. Her kjører du mot Ulven. Ta deretter til høyre inn Lyseklostervegen ved Ulven militærleir. De fleste som besøker denne toppen går fra Lysekloster, men det er mange alternativer. Denne turen starter på turparkeringen ved Pøylavannet.

Følg grusveien innover langs Holevatnet og deretter opp den svingete bakken. Deretter vil du se en sti på høyre side med gammelt skilt merket "Lyshornet". Følg stien via Skorafjellet hele veien til toppen. Den er svingete og det går både nedover og oppover, for så å stige bratt mot slutten. Det er også en del myrete partier. På toppen er det postkasse med turbok og fin utsikt mot nærliggende topper og sørover mot Bjørnefjorden.

Anbefaler å gå samme vei ned, eller for å gå en runde kan man gå ned via Lysekloster(som vist på GPS spor). Da må man gå siste stykket til parkeringen langs smal bilvei.

Oppsummering.
Lyshornet 405 moh.
Lengde på rundtunr: ca 7,5 km tur/retur
Tid: 2-3 timer på rundturen.
Sesong: Hele året.
Gradering: Middels. Noen bratte partier.
Parkering: Gratis parkering ved Pøylavannet eller ved Lysekloster.