Burlifjellet (855 moh.) i Fusa / Samnanger.

Dato: 28.09.20 Kategori: Fjellturer Sted: Bjørnafjorden, Samnanger

Fra Bergen kjører du til Arna og videre mot Samnanger. Kjør forbi Bjørkheim cafe og videre gjennom tunnelene. Når du har passert Hagaåstunnelen kjører du til høyre i rundkjøringen ved Tysse. Fortsett deretter videre mot Sævill og følg grusveien (ca. 3 km) innover i skogen til turparkering.

Stien er merket med røde malingsflekker på trær så det er lett å finne frem. Det er jevn stigning hele veien til over tregrensen. Her flater det ut og utsikten blir bedre. Følg stien innover i fjellet langs vann og over bekker. Mot slutten svinger stien nordover og det blir bratt. Siste stykker flater det ut og man følger ryggen nordover mot toppvarden.

Toppen av Burlifjellet ligger akkurat på kommunegrensen mellom Samnanger og Bjørnafjorden kommune.

God tur!

Oppsummering.
Burlifjellet (855 moh.)
Lengde tur/retur: Ca 10 km.
Tid 3-4 timer tur/retur.
Sesong: Vår, sommer og høst.
Parkering: Det er bomveg til parkering.