Krokeide - Veten i Fana

17.06.17 Kategori: Fjellturer

Krokeide -  Veten i Fana

Fra Nesttun kjører du retning Fana og videre utover mot Krokeide. Ta av til høyre mot Korsneset like før fergeleiet. Følg veien gjennom skogen til du kommer til en stor parkeringsplass.

Hausdal til Sauafjellet 539 moh.

08.05.17 Kategori: Fjellturer

Sauafjellet ligger innerst i Brekkedalen på grensen til Samnanger. Fra Nesttun følger du Osveien over Vallaheiene og helt til Kalandseidet. Ta av til venstre hvor det er skiltet Hausdalen. Kjør til parkeringsplassen innerst i Hausdalen (ca. 10 km). Gå til enden av parkeringen og følg veien til høyre over broen.

Bontveit - Slettegga - Nobbane

06.05.17 Kategori: Fjellturer

For denne turen går du samme trasè som når du skal til Livarden fra Bontveit. Kjør inn Bonveitdalen til toppen av Bontveit (9 km fra Osveien). Her er gode parkeringsmuligheter og det er skiltet hvor man skal gå. Turen begynner på en grusvei forbi noen private hus og deretter videre på traktorvei. Følg veien til venstre opp en bratt bakke (skiltet Livarden) mot Rambjørgvatnet. Gå helt til veien slutter og du vil se en benk på høyre side. Her er det skiltet til venstre (mot vest) mot Livarden og til høyre (Nord øst) mot Tverrmeisa.

Myrdalsvannet på Totland til Flåfjellet

02.05.17 Kategori: Fjellturer

Stordalsfjellet og Flåfjellet er kanskje de flotteste toppene i Fana, men det er derimot få som vet om dem. Fra Nesttun kjører du i retning Totland. Det er gratis parkeringsplass langs Myrdalsvannet på nedre Totland/Dyngeland.

Stord Topp 8 tur

14.04.17 Kategori: Fjellturer

Stord topp 8 er Sunnhordlands svar på 7fjellturen. Den går på øyen Stord totalt over åtte fjell og har en lengde på 17 km. med totalstigning ca. 1000 m. Turen ble arrangert for første gang i 2015 og blir arrangert i slutten av mai. Den passer både for spreke familier og som trening.

Solbakkefjellet (458 moh.) fra Kalandseidet

27.03.17 Kategori: Fjellturer

Dette er fjellet som ligger mellom Bontveitdalen og Hausdalen. Fra Nesttun følger du Osveien over Vallaheiene og helt til Kalandseidet. Ta av til venstre hvor det er skiltet Hausdalen. Her følger du veien ca 1. km. Ta av på grusveien til venstre i svingen ved Stordalen. Her er god parkering.

Ågotnes

27.10.19 Kategori: Øygarden

Ågotnes er et industristed i Fjell kommune. Det er også lokalsenter for Sotra nord. Her finnes kjøpesenter, hotell, dagligvare, bilbutikk, byggevare og mange store industribedrifter. Mange av bedriftene som er her har produksjon knyttet til oljen.