Jordal - Vikinghytten - Ulskebjørnen 443

28.04.18 Kategori: Fjellturer Sted Byfjellene

Følg den asfalterte Vinddalsveien gjennom granskogen. Deretter til høyre innpå traktorvei hvor det står skiltet "Stallane". Gå hele veien til flotte Stallana gård, (Den er åpen hver søndag). Om du vil ha kortere tur kan du gå den bratte stien fra Stallane direkte opp til Ulskebjørnen.

Melkeplassen - Løvstakken 477 moh.

27.04.18 Kategori: Fjellturer Sted Laksevåg

Dette er en av Bergens mest kjente toppturer. Fra Bergen sentrum kjører du over Puddefjordsbroen og videre mot Laksevåg. Ta av til venstre inn Fyllingsveien og kjør til Melkeplassen. Parker i Monrad Mjeldes vei. Her fra vil du ser skilt merket "Løvstakken". Følg trappene gjennom boligfeltet til fotballbanen hvor Løvstien starter. Herfra går det sti bratt oppover til Ravnefjellet hvor det flater ut.

Laksevåg - Damsgårdsfjellet 284 moh.

25.04.18 Kategori: Fjellturer

Følg Herman Grans vei til du kommer til en lekeplass på venstre side. Gå forbi lekeplassen å ta til venstre hvor stien starter. Stien går bratt oppover bak et privat hus før den flater ut når du kommer opp op ryggen. Her fra går den i jevn stigning til nordre utsiktspunkt på Damsgårdsfjellet.

Gravdal - Lyderhorn

22.04.18 Kategori: Fjellturer Sted Bergen Vest, Laksevåg

Tur fra Gravdal ved Falck Nutec til Lyderhorn (396 moh.)  Lyderhorn er en av de syv byfjellene i Bergen, og kanskje en av de den mest besøkte toppene. Fjellet er lett å bestige og den mest populære ruten er fra Gravdal.

Storafjellet - 127moh på Krokeide

18.04.18 Kategori: Fjellturer Sted Fana, Krokeide

Storafjellet - 127moh på Krokeide i Fana. Som vist på GPS sporet går denne turen via et beite. Vil heller anbefale å følge Botnegrenda-veien rundt mot sør-vest, og gå opp stien derfra. Toppen er lett tilgjengelig med flott utsikt over Fanafjorden.

Nordhordlandskulten 389 moh.

17.04.18 Kategori: Fjellturer Sted Bjørnafjorden, Os

Nordhordlandskulten ligger  like ovenfor Røykenesvatnet, langs grensen mellom Bergen og Os kommune. Forklaringen er at grensen mellom Nordhordland og Midthordland var trekt langs dette høydedraget på midten av 1800-tallet.

Bønestoppen - Gullsteinen 352 moh.

08.04.18 Kategori: Fjellturer Sted Byfjellene

Kjør til toppen av Bønes og parker langs veien ved Bråtet. Følg veien til snuplass å gå til høyre forbi rekkehusene. Like etter går det en steinete grusvei bratt oppover hvorpå den flater ut mot på Nils Langhelles vei. Følg denne veien til toppen å ta til høyre på stien mot Gullstølen. Når du kommer til Gullstølen følger du stien nordover mot Gullsteinen.

Lyshornet 405 moh. i Os kommune

08.04.18 Kategori: Fjellturer Sted Bjørnafjorden, Os

Dette er kanskje den mest populære fjellturen i Os kommune. Fra Bergen kjører du mot Os til du kommer til rundkjøringen ved Lyssand Bil og Meny. Her kjører du mot Ulven. Ta deretter til høyre inn Lyseklostervegen ved Ulven militærleir. De fleste som besøker denne toppen går fra Lysekloster, men det er mange alternativer. Denne turen starter på turparkeringen ved Pøylavannet.

Trollvassnipa 432 i Sveio Kommune

24.03.18 Kategori: Fjellturer Sted Sunnhordland, Sveio

Trollvassnipa (432 moh.) er den høyeste toppen i Sveio kommune. Fra Bergen sentrum kjører du til Stord og videre gjennom trekantsambandet i Sunnhordland. Like etter Bømlafjordstunnelen tar du av E39 til høyre og kjører inn Tittelsnesvegen. Følg veien og parker ved turparkeringen på Einstabøvoll.