Tindane på Stord
0.0/5 Vurdéring (0 stemmer)

Dato: 21.08.17 Kategori: Fitjar, Fjellturer i Hordaland, Stord

Tindane (596 moh.)
Lengde: ca. 9 km tur/retur
Tid: ca 4-6 timer tur/retur
Gradering: Noe krevende
Sesong: Hele året. Ski om vinteren.
Parkering: Gratis parkering på Vistvik
Stor parkeringsplass langs veien hovedveien

Kjør til Halhjem å ta fergen over til Stord. Følg hovedveien sørover ca. 10 min. til du kommer til Vistvik. Her er stor parkeringsplass for turfolk (høyre side).

Følg skogsveien oppover, gjennom en grind og videre opp en bratt bakke. Etter et stykke ser du et skilt på venstre side merket "Tindaene". Følg denne stien sørover gjennom tett granskog og senere over myrete terreng. Deretter er terrenget åpent. Det er godt merket hele veien med blå merkepinner og små steinvarder. Du kan se toppen fra lang avstand. Siste del går på steinete underlag.

På toppen er det en varde med bok. Her ligger også Tindaslottet. En flott steinhytte hvor du kan overnatte. Fra toppen har du 360 grader utsikt over hele Sunnhordaland.

Gå samme vei tilbake. For lengre tur kan du gå videre via Grønafjellet og videre nedover innpå stien fra Mehammersåto mot Fitjar.