Stord på langs via Mehammersåto
0.0/5 Vurdéring (0 stemmer)

Dato: 06.09.17 Kategori: Fitjar, Fjellturer i Hordaland, Stord

NB: Dette er en uoffisiell tur av Stord på langs
Turens høyeste punk: Mahammersåto (749 moh.)
Lengde: ca. 15 km.
Tid: ca 4-5 timer
Gradering: Noen krevende partier.
Sesong: Hele året. Ski om vinteren.
Parkering: Gratis parkering Fossabrekko/Sherpatrappene

Kjør til Halhjem å ta fergen over til Stord. Følg hovedveien i 20 min til du kommer til avkjørsel (høyre side) merket Lundsseter. Følg Fjellgardsvegen og ta til høyre inn Lundssetervegen og videre forbi Fjellstova. Hold til høyre og kjør hele veien til parkeringen på Fossabrekko. Her kan du se rett på Stovegolvet (703 moh) og Kattnakken (724 moh.) med masten på toppen.

Følg sherpatrappene opp mot Kattnakken. Når du kommer til stikryss oppå platået går du rett frem (ikke til høyre mot Kattnakken). Følg stien videre innover i Stordfjellet via Martetjøna. Stien fører deg i bue retning sør-vest før den runder mot høyre videre nordover mot Mehammersåto. Her er terrenget flatt og det er mulig å holde høyt tempo. Følg stien på venstre siden av Stemmetjørna (vann). Det er merket hele veien og det er lett å finne frem.

Toppen av Mehammerståo ligger et stykke innpå og du må over noen "luretopper". Varden på Stords høyeste fjell er ikke særlig imponerende, men derimot får du fantastisk 360 graders utsikt av Sunnhordaland.

Forsett videre Nordover mot Fitjar hvor du ser vindmølleparken i bakgrunnen. Her går det jevnt nedover hele veien. Følg stien på høyre side av Mosavatnet og Svartavatnet.  Deretter går stien over til vei langs Midtvatnet og ned til parkeringen på Blekje/Fitar.